資料No. : NS130918
I-1 TOEIC, TOEFL練習問題 (1) TOEIC 1. Part V ; Incomplete Sentence練習問題 Floods cause _______ amounting to hundreds of millions of dollars every year, as well as the loss of many lives. (A) damaging (B) to damage (C) damaged (D) damage 2. Part V; Incomplete Sentence練習問題 A Hamburg-bound passenger train derailed June 3 in northern Germany, killing over 100 people and seriously _______ 200. (A) injuring (B) injured (C) to injure (D) being injured 3. Part V; Incomplete Sentence練習問題 Walking in single file behind their teacher as she crossed the street _______ several elementary school students. (A) is (B) are (C) were (D) has been 4. Part V; Incomplete Sentence練習問題 From the top of the Eiffel Tower _______ the whole city of Paris. (A) can see (B) can be seen (C) can be seeing (D) can have seen 5. Part V; Incomplete Sentence練習問題 At no time _______ serious about his studies. (A) was John ever (B) was John never (C) when John was not (D) where John was ever 6. Part V; Incomplete Sentence練習問題 When you have finished the book, _______ put it back on the shelf. (A) don't fail to (B) don't avoid to (C) never miss to (D) please fail not to 7. Part V; Incomplete Sentence練習問題 He _______ speak the language, let alone read or write it. (A) hardly (B) can't hard (C) can hardly (D) can't hardly (2) TOEFL 1. 空所補充問題 Lighter-than-air dirigibles were used by commercial airlines in Germany until they were ----- obsolete by more modern aircraft. (A) taken (B) put (C) shifted (D) rendered 2. 空所補充問題 The rate at which a cricket chirps ----- a mathematical function of the air temperature measured in degrees. (A) are (B) does (C) is (D) has 3. 空所補充問題 ----- the right conditions, an acorn the size of the tip of your thumb can grow into a mighty oak 120 feet high. (A) Throughout (B) Given (C) For (D) Without 4. 空所補充問題 The Pyramids of Egypt are the oldest ----- the wonders of the ancient world noted in the Antipater of Sidon in the second century B.C. (A) to (B) of (C) in (D) on 5. 空所補充問題 ----- closely related to the wild hawk, the falcon is smaller and may be distinguished by different wingtip configurations. (A) Although (B) Since (C) Unlike (D) Despite 6. 正誤問題 A century (A)ago, light bulbs had to be manufactured (B)by hand, (C)that made them unreliable and (D)extremely expensive. 7. 正誤問題 (A)By some estimates, the average temperature (B)at the earth's surface will have increased several (C)degrees 20 years (D)up to now. 8. 正誤問題 (A)Electrical transformer consists (B)of two coils -- one connected to (C)the electrical source and one connected to the circuit - (D)wound around the sides of a core of thin iron sheets. 9. 正誤問題 (A)Censorship is the alteration, suppression or (B)prohibit of speech (C)or writing deemed (D)damaging to society. 10. 正誤問題 The salt in seawater increases (A)their density, (B)so that some objects (C)that sink in fresh water can (D)float in seawater. I-2 TOEIC, TOEFL 練習問題解答 (1) TOEIC 1. Part V ; Incomplete Sentence練習問題 Floods cause _______ amounting to hundreds of millions of dollars every year, as well as the loss of many lives. (A) damaging (B) to damage (C) damaged (D) damage 訳; 洪水は毎年、多くの人命の損失と同様に、何億ドルにものぼる損害をもたらしている。 ※正解(D)。【着眼点】A as well as B「Bと同様にAも」という相関表現に注意して、形の並行性に努める。Bにあたるのはthe loss of many livesという名詞句。したがって、問題となる箇所も名詞句になる。なお、causeはここでは「〜を招く、〜の原因となる」という動詞で、問題の箇所はその目的語であることにも注意する。 【選択肢】(A) (B)とも名詞の働きはできるが、直後のamountingにも注意して、ここではずばり(D)を選ぶ。 2. Part V; Incomplete Sentence練習問題 A Hamburg-bound passenger train derailed June 3 in northern Germany, killing over 100 people and seriously _______ 200. (A) injuring (B) injured (C) to injure (D) being injured 訳; 6月3日、ドイツ北部でハンブルク行きの客車が脱線し、100人以上が死亡して200人が重傷を負った。 ※正解(A)。【着眼点】問題となる箇所はkilling over 100 people 「100人以上が死亡し」という分詞構文に並列することに注意。なおkillも他動詞であるが、injureも「〜を傷つける」という意味の他動詞であり、200「200人」が目的語となっている。 【選択肢】200が目的語にあり、(D)のように受け身にするのは誤り。 3. Part V; Incomplete Sentence練習問題 Walking in single file behind their teacher as she crossed the street _______ several elementary school students. (A) is (B) are (C) were (D) has been 訳; 通りを渡る先生の後から1列に並んで歩いていくのは、何人かの小学生たちだった。 ※正解(C)。【着眼点】分詞 (Walking) とその分詞が引き連れる長い要素が前置された倒置構文。まずは空所の後が主語名詞句であり、かつ複数(several ... students)であることを押さえれば (A) のisと (D) のhas beenが消える。(B) と (C) の違いは時制だが、落ち着いて読み返せばas she crossedが目に止まるはず。asは時の接続詞。their(後方照応)はstudentsを指す。 4. Part V; Incomplete Sentence練習問題 From the top of the Eiffel Tower _______ the whole city of Paris. (A) can see (B) can be seen (C) can be seeing (D) can have seen 訳; エッフェル塔の一番上からはパリ全体が眺められる。 ※正解(B)。【着眼点】From the top of the Eiffel Towerは場所の副詞句で、空所の後には動詞がなく、かつ選択肢はすべて動詞がらみとなれば当然倒置構文。ただ、この場合はseeが他動詞であるという点がひねりがきいている。「副詞句−他動詞−主語名詞句」がすべての要素で、目的語に当たるものがないのだから動詞は受け身で用いるしかない。the city of Parisは見られる側。 5. Part V; Incomplete Sentence練習問題 At no time _______ serious about his studies. (A) was John ever (B) was John never (C) when John was not (D) where John was ever 訳; ジョンは1度も勉強に真剣に取り組んだためしがない。 ※正解(A)。【着眼点】文頭のAt no timeは「決して〜ない」の意の熟語で、主語と述語動詞の結びつきを否定する。選択肢の中でV (was) −S (John) のように倒置が起こっているのは (A) と (B) だが、(B) のほうはneverに問題がある。否定の表現を二重に用いるのは非標準であり、TOEICでは不可。everは否定文で用いられて「これまでに1度も…ない」の意を表す。 6. Part V; Incomplete Sentence練習問題 When you have finished the book, _______ put it back on the shelf. (A) don't fail to (B) don't avoid to (C) never miss to (D) please fail not to 訳; その本を読み終えたら、必ず書棚に戻しておいてください。 ※正解(A)。【着眼点】否定の意味を表す慣用表現の問題。avoid や miss は to 不定詞を目的語にとることはない(動名詞はとる)ので、形を見た段階で候補からはずれる。問題は (A) と (D) だが、fail to 〜 (不注意などから〜しない)の場合、to 以下を否定の対象にすることはできない点に注意( → × He failed not to come.)。ということで (A) の don't fail to 〜(〜しそこなうな=必ず〜せよ)が正解。要するに、fail to の否定は「〜しないことはない」の意味で、結局「必ず〜する」という肯定的表現となるわけである。 7. Part V; Incomplete Sentence練習問題 He _______ speak the language, let alone read or write it. (A) hardly (B) can't hard (C) can hardly (D) can't hardly 訳; 彼は言葉を話すのもままならない。ましてや読んだり書いたりできないのは言うまでもない。 ※正解(C)。【着眼点】let alone ... は「ましてや…でないのは言うまでもない」の意で、否定文を受けて用いられる熟語。したがって、He ... language の部分が正しい否定文になるように選択肢を検討すればよい。正解は can hardly (speak) (=ほとんど話せない)となる。 【選択肢】speak の主語は He(3人称・単数)であり、副詞だけの挿入では依然として呼応に問題があるため (A) は不可。(B) の hard(一生懸命に)は意味の面でも、位置の面でも不可( → hard は動詞の後にくる)。(D) は否定語の hardly にさらに can't がついた二重否定で不可。 (2) TOEFL 1. 空所補充問題 Lighter-than-air dirigibles were used by commercial airlines in Germany until they were ----- obsolete by more modern aircraft. (A) taken (B) put (C) shifted (D) rendered ※正解(D)。【解説】 文の流れからして、were .... obsoleteは「時代遅れになった」という意味になるはずである。正解は(D)。be rendered ... 「 ... になる」。 2. 空所補充問題 The rate at which a cricket chirps ----- a mathematical function of the air temperature measured in degrees. (A) are (B) does (C) is (D) has ※正解(C)。【解説】 この文の主語はrateである。したがって、それに呼応して空所にはisが入ることになる。has、doesでは意味が成立しない。 3. 空所補充問題 ----- the right conditions, an acorn the size of the tip of your thumb can grow into a mighty oak 120 feet high. (A) Throughout (B) Given (C) For (D) Without ※正解(B)。【解説】 空所にGivenを入れれば「ちゃんとした条件(状態)が与えられならば」の意味を表すようになる。acorn「ドングリ」。 4. 空所補充問題 The Pyramids of Egypt are the oldest ----- the wonders of the ancient world noted in the Antipater of Sidon in the second century B.C. (A) to (B) of (C) in (D) on ※正解(B)。【解説】 toとonが使えないのはすぐに分かるだろう。the oldest of ... で「 ... のうち最も古いもの」という意味になる。 5. 空所補充問題 ----- closely related to the wild hawk, the falcon is smaller and may be distinguished by different wingtip configurations. (A) Although (B) Since (C) Unlike (D) Despite ※正解(A)。【解説】 前置詞unlike、despiteの後にclosely related(副詞と過去分詞)が続くはずがない。意味からしてAlthoughが正解となる。Althoughの後にthe falcon isを補って考える。これで「ハヤブサは野生の鷹にとても近いが」の意味になる。 6. 正誤問題 A century (A)ago, light bulbs had to be manufactured (B)by hand, (C)that made them unreliable and (D)extremely expensive. ※正解(C)。【解説】 that → which。前置詞agoとbyの用法に誤りはない。前にカンマがある場合には、関係代名詞はthatではなくwhichを用いる。extremely「極端に」は強調のための副詞。 7. 正誤問題 (A)By some estimates, the average temperature (B)at the earth's surface will have increased several (C)degrees 20 years (D)up to now. ※正解(D)。【解説】 up to → from。by some estimates「ある推定によると」の意味。前置詞at、複数形degreesに問題はない。up toをfromにしなければ未来完了形will have increased ... と対応しなくなる。 8. 正誤問題 (A)Electrical transformer consists (B)of two coils -- one connected to (C)the electrical source and one connected to the circuit - (D)wound around the sides of a core of thin iron sheets. ※正解(A)。【解説】 Electrical → An/The electrical。electrical transformer「変圧器」は可算名詞なので、その前には冠詞anあるいはtheが必要となる。 9. 正誤問題 (A)Censorship is the alteration, suppression or (B)prohibit of speech (C)or writing deemed (D)damaging to society. ※正解(B)。【解説】 prohibit → prohibition。alternation「交替」、suppression「抑圧」と名詞が並んでいる。しかし、orの後に動詞prohibit「禁止する」が来ている。ここでは名詞prohibitionを用いることになる。 10. 正誤問題 The salt in seawater increases (A)their density, (B)so that some objects (C)that sink in fresh water can (D)float in seawater. ※正解(A)。【解説】 their → its。theirが指す語はどれか?この文の主語saltである。したがって、theirはitsにしなくてはならない。 II. 時事英文 U.S. Sanctions Terrorists (その4:全6回シリーズ) Azmarai, an al-Qa'ida leader in Pakistan's Sindh and Balochistan provinces, has been a significant financial facilitator for the group, moving hundreds of thousands of dollars in support of its leadership and operations. He has also acted as a courier for al-Qa'ida officials and has managed logistics for family members of senior al-Qa'ida leadership, including Usama bin Laden. As a result of these designations, any assets these entities may have under U.S. jurisdiction are frozen, and U.S. persons are generally prohibited from doing business with them. III - a. 雑知識 01. " mandate / 権限、民意 " Mongolia's president has won a second four-year term, securing a mandate for his efforts to crack down on corruption and further integrate the landlocked north Asian nation into international society. は、モンゴル大統領選の結果に関する AP 通信の記事から。 02. " postmortem / 事後検討 " The Social Democratic Party will carry out a postmortem on what went wrong in the election held on July 21. は、参院選敗北の結果を受け、福島瑞穂党首が辞任した社民党に関する The Asahi Shimbun AJW の記事から。 03. " wean / (from を伴って)〜を捨てさせる、(悪事から)離れさせる " Taro Yamamoto said he is determined during his six-year term to wean Japan from its reliance on nuclear energy. は、「脱原発」を掲げて無所属で参院選に勝利した俳優の山本太郎氏に関する The Asahi Shimbun AJW の記事から。 04. " rule out / 〜を除外する " 中国の英字紙チャイナ・デーリーは、中国政府当局者が日中首脳会談開催の可能性を否定したことを伝えた。China has ruled out the possibility of a proposed summit meeting with Japan, the official China Daily reported on July 30. は、Reuters 通信の記事から。 05. " make the most of / 〜を最大限に活用する " 国際宇宙ステーション(ISS)の司令官(船長)となる若田光一さんは、「メンバーの高い力を最大限引き出すリーダーシップを取りたい」と抱負を語った。"I hope to exert my leadership in making the most of the high potential of our crew members." は、The Asahi Shimbun AJW の記事から。 III -b. 英語でどう言う? 「野球で使われるカタカナ語」がテーマ。 問題 1 シングルキャッチ 一塁手がファウルをシングルキャッチして、試合終了となった。 The first baseman made a ( ) catch of a foul ball to end the game. a. singular b. one-armed c. one-handed d. one-track 問題 2 タッチアップする ランナーは犠牲フライでタッチアップして、決勝のホームを踏んだ。 The runner ( ) up on a sacrifice fly and scored the game-winning run. a. tapped b. tanned c. tasked d. tagged 問題 3 トンネルする 遊撃手がゴロをトンネルし、チームはサヨナラ負けを喫した。 The shortstop let a ( ) go through his team suffered a walk-off loss. a. grounder b. groundbreaker c. groper d. growler 問題 4 ポテンヒット 1番打者が、遊撃手と中堅手の間に落ちるポテンヒットを打った。 The leadoff man hit a ( ) that dropped between the shortstop and the center fielder. a. chopper b. dribbler c. pickoff d. blooper 問題 5 イージーフライ 2人の選手が、イージーフライを捕ろうとしてぶつかってしまった。 The two players collided while trying to catch a ( ) fly. a. straight b. careless c. simple d. routine 問題 6 ネクストバッターズサークル イチローはネクストバッターズサークルで打順を待つ間、決まってストレッチ運動をする。 Waiting for his turn to hit, Ichiro routinely does stretching exercises in the ( ) circle. a. inner-directed b. wait-and-see c. on-deck d. next-door 回答 1-c 2-d 3-a 4-d 5-d 6-c III -c. Elementary Question Question: What is the name of the country whose national flag has red bars that are considered to stand for oceans? Answer: Canada The flag uses the country's national colors: red and white. The red bars are said to represent the Atlantic and the Pacific Oceans which lie east and west of Canada, respectively. In the middle is a maple leaf, a national symbol of Canada. IV. Jokes Smart Animals I grew up on a large property surrounded by fruit trees, with three cows, two cats and two dogs. Dad became ill when I was seven, and because there was no money coming in, we sold one of our cows - a young bull we'd named Colors - to a nearby farmer. With tears in our eyes, we watched until the truck was completely out of sight. That night everyone was subdued. Colors was a loved member of the family, and greatly missed. The next day when I went off to school on the bus with my four siblings, we all sat in the back seat, looking towards the paddock, where our friend used to graze. What a surprise we are in for! When we arrived home, Mum had the biggest smile. There in the paddock was our black and white bull. While we were at school, Mum had been hanging out the washing - and got a big shock as Colors' head appeared between the sheets. As he stood there looking at Mum, he let out one big moo… Not long after, the farmer who'd bought Colors turned up, and Mum told him he had come back and was now in the paddock, eating grass with his two friends. Colors had walked all the way home - a distance of about 25km. The farmer said that in all his years of farming, he had never seen anything like it. He didn't have the heart to take him again, so our remarkable cow stayed with us. |